#Hverdagspsyk

 

Er det bare meg som har det sånn? Er det noe galt med meg? Hva vil andre tro om meg? Ingen må se hvordan jeg egentlig har det...

Dette er tanker som dessverre altfor mange kjenner seg igjen i. Over halvparten av den norske befolkning opplever depresjon, angst og/eller stressrelaterte plager i løpet av livet, og lettere psykiske lidelser som dette er en av de viktigste årsakene til sykefravær i dag. Vi sammenligner oss med andre, syns «alle» andre er lykkelige og suksessfulle, mens vi spør oss selv: «hvorfor har ikke jeg det sånn?».

Vi skammer oss over hvor tilsynelatende uperfekte vi selv er, hvor urolige, nedfor og slitne vi egentlig føler oss. Med denne boken får vi hjelp til å forstå og takle utfordringene vi møter slik at vi kan få det bedre med oss selv.

 

I #Hverdagspsyk får vi psykologisk innsikt og kunnskap som kan hjelpe oss å håndtere motgang og ha det bedre. For det er egentlig det vi ønsker oss - et liv som vi kan fungere i, hvor vi opplever færre negative tanker, mindre stress, mer glede og økt selvfølelse.

Forfatterne Rebekka Egeland og Carina Carl – som er psykologer men først og fremst mennesker som alle andre – viser på en tilgjengelig og ekte måte hvordan våre personlige egenskaper spiller seg ut i relasjoner med andre. Boken er et praktisk verktøy til alle som ønsker å håndtere utfordringene man står ovenfor på en konstruktiv og god måte. En guide til å få det bedre, både med oss selv og omgivelsene.

Boken er høsten 2017 oversatt til dansk - med tittelen "Hverdagspsykologi - hjælp til at stå fast i modgang". Den danske utgaven kan kjøpes her.

"Første tanke etter å ha lest den er at jeg lærte vanvittig mye om meg selv og om andre. Jeg forstår mye mer om hvorfor jeg opplever mitt liv og erfaringer på den måten jeg gjør nå, selv om det fortsatt gjør like vondt. Men dere er flinke til å sette det i perpektiv og samtidig avvæpne situasjonen. Den ga meg også mye innsikt og forståelse i forhold til relasjoner jeg har og har hatt. Der jeg ikke har skjønt hvorfor andre reagerer eller oppfører seg som de gjør, gir det plutselig mer mening." 

(Mann, 33)

 

"Mye av det her traff meg rett i hjertet og jeg sitter med mange tanker nå - mye nyttig og som kan hjelpe meg på min vei. Dette kommer jeg til å lese om og om igjen, og bruke som et verktøy på min vei. Samtidig så har jeg lyst å berømme dere for hvordan dere beskriver så levende - som fikk meg til å tenke med en gang da jeg leste. Jeg fikk flere aha opplevelser. 

Det er nok mange som blir glade når boken kommer ut! Må si jeg gleder meg til å kjøpe den, for det er mye vi mennesker kan lære av den!"

(Kvinne, 45)

 

"Jeg er akkurat fylt 18 og synes den er helt perfekt! Fy søren så spennende - jeg liker egentlig ikke å lese så det sier vel sitt. Tror kanskje det at jeg liker den så godt har noe med å gjøre at jeg kjenner meg godt igjen i det jeg leser, og det er lett å koble til min egen fortid, som da gjør det lettere å vite hva jeg må gjøre for å få det bedre i fremtiden."

(Kvinne 18)

 

"Skulle ønske jeg visste dette for femti år siden. Min generasjon ble oppdratt på en måte hvor man skulle vise seg sterk, ikke følelser. Boken har lært meg at jeg kan tillate meg å finne ut av hva som er godt for meg, hva som gir meg glede og indre ro. Jeg bruker nå mindfulness nesten daglig, og øver meg på å fortelle meg selv at jeg er verdt noe for noen -  jeg prøver å være meg selv."

(Mann, 68)

Kapittel 3 

"Selvfølelse, sårbarhet og skam - «hva vil andre tro om meg?»"

Kapittel 4

"Angst og uro - «Hva hvis...?»"

Kapittel 5

"Arbeidsliv, stress og utbrenthet - «Jeg burde bare ..., jeg skulle ha gjort ..., jeg bare må ...»"

Kapittel 6

"Depresjon og nedstemthet - «Jeg er uønsket», «jeg hører ikke til», «jeg er verdiløs»"